Hvordan fælles miljømål førte til en ny innovation

Ved at dele et engagement for bæredygtig udvikling og miljøvenlige initiativer udviklede tre forskellige virksomheder en bemærkelsesværdig innovation inden for professionel rengøring. Virksomhederne Tampere Hall, SOL og Kiilto har længe haft et samarbejde som partnere. Sammen udviklede de en ny probiotisk rengøringsløsning til de arbejdsmiljøer, hvor rengøring er afgørende for både komfort og sikkerhed.

Tampere Hall er det første kongrescenter i Norden, der har fået tildelt det nordiske miljømærke, Svanemærket, og stedet stræber konstant efter at forbedre sine miljømæssige tiltag. Valget af partnere til de daglige vedligeholdelsesopgaver som rengøring er vigtigt, ikke kun med tanke på bæredygtighed, men også for at sikre komfort for de mange brugere af centeret.

“Rengøring er afgørende for komfort og sikkerhed. Som operatør certificeret med Svanemærket er det vigtigt for os, at vores udstyr og metoder understøtter vores bæredygtighedsinitiativer. Sammen med vores rengøringspartner SOL har vi valgt et udvalg af svanemærkede Kiilto Pro produkter til vores lokaler”, fortæller Marko Koivisto, Property Manager hos Tampere Hall.

SOL har været Tampere Halls betroede rengøringspartner i mange år, og partnerne deler en fælles vision om konkrete initiativer for at tage ansvar for vores miljø. “Vi har et langvarigt og godt samarbejde med Tampere Hall. Tampere Hall værdsætter og kræver konstant forbedring, kritisk evaluering af driftsmodeller og bedre procedurer fra sine partnere”, fortæller Tarja-Leena Sipiläinen, Service Director hos SOL. For SOL indebærer en stor del af indsatsen brugen af svanemærkede produkter og et tæt samarbejde med omhyggeligt udvalgte, ansvarlige producenter som Kiilto.

Marko Koivisto, Tarja-Leena Sipiläinen og Pirkko Heinilä er alle enige om, at det langvarige samarbejde mellem Kiilto, SOL og Tampere Hall har skabt et solidt grundlag for innovationer.

At nå fælles mål gennem innovative løsninger

Det fremsynede og langvarige samarbejde mellem Tampere Hall, SOL og Kiilto var et godt udgangspunkt for at teste det nye probiotiske universalrengøringsmiddel, Kiilto Pro Universal Probio, i et miljø, hvor hygiejneniveauet er afgørende. Probiotisk rengøring adskiller sig fra konventionelle rengøringsmidler ved ikke kun at rengøre overflader, men også ved at tilføre gavnlige mikrober til overfladerne. Disse mikrober forbliver på de rengjorte overflader og bekæmper aktivt snavs og lugte selv mellem rengøringssessioner. Gennem deres naturlige enzymatiske processer nedbryder probiotika snavs til mindre partikler, hvilket gør det nemmere at rengøre overfladerne og dermed forbedre rengøringens effektivitet.

Probiotisk rengøring

“Kiilto tog det første initiativ og foreslog, at vi testede produktet i slutningen af 2022”, fortæller Tarja-Leena Sipiläinen, da hun blev spurgt om, hvordan de besluttede at teste det nye produkt. “Vi havde længe overvejet mulighederne for probiotiske produkter. Samtidig havde SOL også udtrykt interesse for denne type produkt. Sammen med SOL henvendte vi os til Tampere Hall og specificerede egenskaberne og kravene til produktet på deres facilitet. At produkterne var svanemærket var en absolut forudsætning “, tilføjer Pirkko Heinilä, Account and Developing Manager hos Kiilto.

Det faktum, at probiotiske rengøringsmidler tilbyder et længerevarende og forbedret hygiejneniveau, samt at probiotika forbliver effektive i længere tid mellem rengøringer, var en attraktiv faktor for SOL. “Kiilto Pro Universal Probio er en helt ny og derfor spændende løsning, og den passer perfekt til vores ambitiøse mål”, fortsætter Sipiläinen.

Marko Koivisto er enig i, at nye innovative løsninger også er velkomne hos Tampere Hall. “Vi har langvarige samarbejdstraditioner som partnere med SOL og Kiilto. Vi var glade for at kunne tilbyde muligheden for at teste nye ansvarlige innovationer på vores lokaler. Et produkt, der gør rengøringen endnu mere effektiv mellem sessionerne, er meget velkomment til vores travle daglige rengøringsdrift”, siger Koivisto.

Det Nordiske miljømærke, Svanemærket, symboliserer kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed

Ifølge SOL forløb samarbejdet under testen godt, da Tampere Hall, SOL og Kiilto alle havde klare ansvarsområder, og kommunikationen foregik hurtigt. Den nye probiotiske løsning har ikke rejst nogen bekymringer, tværtimod har tilbagemeldingerne fra brugere og besøgende på Tampere Hall kun været positive. Koivisto mener, at det skyldes, at produktet er svanemærket: Kiilto Pro Universal Probio har fået det nordiske miljømærke, hvilket betyder, at det har gennemgået strenge processer, før det blev certificeret”.

Strejkerne i Finland fortsætter – hvordan påvirker de Kiilto?

02.04.2024

På grund af Tampere Halls, SOLs og Kiiltos fælles miljømål var det afgørende element i processen virksomhedernes interesse for bæredygtighed og især miljøinitiativer. “Når ansvarlige operatører finder hinanden, opnås mere effektfulde handlinger inden for ansvarlighed gennem samarbejde,” opsummerer Marko Koivisto og fortsætter: “Samarbejdet igennem hele projektet er forløbet meget godt. Betydningsfulde produktudviklinger som disse sker ikke fra den ene dag til den anden, og jeg tror, alle er meget tilfredse nu, da produktet har fået miljømærket og er tilgængeligt til daglig brug”.

Tampere Hall er et eventfirma og et kultur- og konferencecenter beliggende i hjertet af Tampere. Det er blevet kåret som det bedste konferencecenter i Finland syv år i træk. Som et af de største konference- og koncertcentre i de nordiske lande har de 675.000 besøgende om året og arrangerer cirka 1.100 begivenheder.

SOL er en kompetent, innovativ og international familievirksomhed inden for serviceindustrien. De leverer forskellige rengøringsydelser samt lokale-, ejendomsvedligeholdelses- og sikkerhedstjenester. SOL har næsten 10.000 registrerede kunder og opererer landsdækkende i Finland, Estland, Letland, Litauen og Sverige. SOL har næsten 14.000 medarbejdere.

Kiilto er en familieejet virksomhed med over hundrede års historie med at udvikle, producere og sælge kemiske industriløsninger. Virksomheden har egne forsknings-, udviklings- og innovationsfunktioner, som er grundlaget for et agilt og værdifuldt samarbejde. Kiilto beskæftiger cirka 800 fagfolk i 9 lande.

Udviklet i samarbejde med: Tampere Hall og SOL
Tekst: Mira Ahola