Gode råd til hygiejne ved take away

Take away og levering fra restauranter er stadig populært, især som følge af de restriktioner, der blev indført for at forhindre smitte med Covid-19. For at kunne levere sikkert, skal der lægges særlig vægt på de punkter i leveringskæden, hvor spredning af vira er mulig.

Salg af take away og levering af mad er underlagt de samme forholdsregler som andre personlige møder vedrørende Corona virus – det vil sige, at personalet skal instrueres i at blive hjemme, selv hvis de har milde symptomer. Det er også en god idé at minde kunderne om kun at komme og hente mad, hvis de ikke har symptomer.

God personlig hygiejne er altid vigtig at huske, når du håndterer mad. Hænderne skal vaskes ofte med sæbe og desinficeres efter behov. Vi anbefaler også at give kunderne mulighed for at desinficere deres hænder, før de spiser ved at have en flaske eller en dispenser med hånddesinfektion stående på disken. Sund hud er den bedste beskyttelse mod vira, og at benytte håndcreme hjælper med at holde huden intakt og bekæmpe tørhed og små rifter. Engangshandsker kan også bruges. Skift handskerne ofte og altid, når du skifter fra en arbejdsfase til en anden. Beskidte beskyttelseshandsker øger risikoen for bakterier og øger dermed risikoen for sygdomme og infektioner.

Rengøring i restauranten

Kortbetalinger og andre betalingsmetoder, der reducerer kontakt anbefales. Lokalerne rengøres som normalt med særlig opmærksomhed på hygiejne. Mere detaljerede rengøringsinstruktioner til professionelle køkkener findes her.

Til daglig rengøring anvendes milde rengøringsmidler såsom Kiilto Vieno UparfumeretKiilto Vieno eller Kiilto Forte. Rengøring kan også udføres med desinficerende rengøringsmidler, der normalt bruges til rengøring, såsom Kiilto Antibact. Rengøringen udføres ved at arbejde fra rent mod urent, dvs. ved at starte ved demest rene områder og systematisk arbejde sig hen mod de mest beskidte områder. Under rengøring skal der lægges særlig vægt på overflader i afhentningsområdet (menukort, betalingsautomater osv.) Der skal lægges særlig vægt på alle overflader, der ofte berøres, såsom dørhåndtag, bordoverflader og stikkontakter. Gæste- og personaleområder skal rengøres med forskellige klude og mopper, og begge dele skal vaskes grundigt efter endt rengøring.

Hvis en person, der enten er blevet bekræftet smittet eller er mistænkt for at have Covid-19-virus, har været på stedet, skal lokalerne rengøres grundigt, før de kan bruges igen. Normalt udføres rengøring hovedsageligt med et mildt rengøringsmiddel eller desinfektionsmiddel. Efter rengøring skal især kontaktflader og især sanitære faciliteter desinficeres. De mest effektive desinfektionsmidler mod coronavirus er Kiilto Antibact, Plum IPA overfladedesinfektionAntibac 75% overfladedesinfektion og Kiilto Easydes.

Husk dette ved levering af mad

Den samme regel gælder for leveringspersonale som for andre – det vil sige, at de skal blive hjemme, hvis de har milde symptomer på corona virus. Hvis restaurantens eget personale leverer mad, skal de instrueres i god hygiejne, og det skal gøres muligt på farten.

Transportkasser, betalingsterminaler m.m. skal holdes rene og desinficeres efter behov. Klar-til-brug produkter er lette at benytte til formålet; rengøringsmidler som Kiilto Superquick Spurt og desinfektionsmidler som Kiilto Easydes Spray er gode valg. Klar-til-brug løsninger tillader også rengøring uden for lokalerne.

Ved hjemmeleveringer bør betalingsmetoder, der minimerer interaktion ved levering, foretrækkes. Hvis maden er betalt på forhånd, kan den fysiske interaktion minimeres ved at lade ordren stå uden for døren uden kontakt med kunden.