I uge 37 lancerede Forbrugerrådet Tænk Kemi en kampagne, der sætter fokus på det ofte oversete aspekt af kosmetiske produkter – nemlig deres ingredienser og indvirkning på sundhed og miljø. Initiativet med titlen “Bagsiden giver handlemuligheder”, opfordrer forbrugerne til at vende deres kosmetikprodukter om og være nysgerrige på, hvad de produkter, de bruger dagligt, indeholder.
Kampagnens budskab er klart: vi skal som forbrugere ikke kun lade os indfange af kosmetikprodukternes flotte design men også huske at læse “bagsiden”, som omfatter deres ingredienser, produktionsland m.m. I en verden, hvor forbrugerne i stigende grad prioriterer sundhed, bæredygtighed og etiske overvejelser, er det vigtigere end nogensinde at undersøge bagsiden af kosmetik.
Forbrugerne opfordres til at læse etiketter, søge produkter med gennemsigtige ingredienslister og træffe informerede valg. Kampagnen fra Forbrugerrådet Tænk Kemi er en påmindelse om, at magten til at gøre en forskel ligger i vores hænder, og det hele begynder med at se udover den attraktive emballage og se nærmere på, hvilke stoffer vi anvender på vores krop.
Hos Kiilto støtter vi helt principielt op omkring kampagnen fra Forbrugerrådet Tænk Kemi, men i tråd med vores brancheforenings (Kosmetik – og hygiejnebranchen red.) bidrag til denne igangværende debat, er vi som producent enige i, at det ikke altid er nok blot at læse ingredienslisten på bagsiden. Der er brug for en mere nuanceret tilgang til de produkter, vi bruger i vores daglige rutiner.
Man skal som forbruger vide, at man trygt kan anvende kosmetiske produkter, der bliver produceret i EU, da alle produkter på markedet hører under kosmetiklovgivningen og dermed er sikkerhedsvurderet. I en sikkerhedsvurdering tages der højde for flere ting bl.a. hvem er målgruppen, produktets anvendelse, vaskes produktet af eller forbliver det på huden, samt mængden der anvendes dagligt.
..
Ved at kigge på bagsiden har forbrugeren et valg i forhold til de anvendte ingredienser. Er man allergiker, så har man mulighed for at se, om produktet indeholde parfume eller et givent stof, som man har allergi over for, og på den måde undgå det.
Randi Boldsen Fisker, Laborant hos Kiilto Danmark
Bagsiden er med andre ord vigtig men fortæller os ikke hele historien. Også på forsiden er der vigtige informationer, f.eks er Svanemærket oftest placeret her. Det kan samtidig være for begrænsende blot at se på et produkts indholdsstoffer og derudfra vurdere, om det er godt eller skidt at anvende. I denne vurdering er det også vigtigt at tage højde for den såkaldte cocktaileffekt, som kort fortalt går ud, at risikoen for reaktioner kan ændre sig. Det betyder f.eks, at selvom udsættelse for et enkelt kemikalie, i en bestemt mængde, i sig selv ikke udgør en risiko, så kan der, hvis man samtidigt udsættes for andre stoffer, dog være en risiko. Dette tages med i betragtningen, når Miljøministeriet laver sikkerhedsvurderinger.
Og så længe forbrugerne vælger produkter produceret inden for EU, kan de være sikre på, at produktet har gennemgået netop en streng sikkerhedsvurdering, inden de er sendt på markedet. I denne vurdering er grænseværdierne for problematiske stoffer i produkterne som oftest langt under, hvad der potentielt kan give allergiske reaktioner.
Kosmetikindustrien spiller en væsentlig rolle i vores liv, men det er lige så vigtigt, at vi som forbrugere forstår de potentielle følgevirkninger af vores valg. Det er et skridt mod en mere bevidst og ansvarlig tilgang til personlig pleje og skønhed, der sikrer, at de produkter, vi bruger, stemmer overens med vores værdier og prioriteter, f.eks i forhold til parfume eller andre allergifremkaldende stoffer.
Du kan se hele kampagnen fra Forbrugerrådet Tænk Kemi her og se Kosmetik– og hygiejnebranchens modsvar her.